Loading...
Custom Slideshows.

Rabu, 15 Februari 2012

MENGAPA TIDAK DAPAT BUAT TUNTUTAN TAKAFUL?


Insurans PENIPU!!!! Nak jual insurans punya la bagus, bila nak claim, macam-macam hal! Kenyataan NEGATIF yang biasa saya dengar apabila memperkenalkan diri saya. Tapi ALHAMDULILLAH, kini senario telah berubah sedikit apabila masyarakat nampaknya semakin positif dan mula sedar kepentingan serta keperluan mempunyai takaful. Berdasarkan pengalaman saya, memang tidak dinafikan pernah berlaku di mana client tidak dapat membuat tuntutan/claim. Apabila berlaku perkara sebegini, mereka rasa tertipu dan seterusnya hilang kepercayaan terhadap takaful. Oleh kerana itu, saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian MENGAPA PEMEGANG POLISI GAGAL MEMBUAT TUNTUTAN/CLAIM.

5 sebab utama mengapa claim hospital dan pembedahan mereka tidak dibayar/ ditanggung oleh pihak insuran/takaful :

1. POLISI 'LAPSED'
Polisi 'lapsed' ini bermaksud, polisi tidak berkuatkuasa kerana tiada bayaran dibuat kepada pengendali takaful pada tarikh ataupun jangkamasa yang ditetapkan. Sekiranya perkara ini berlaku, pihak takaful tidak akan membayar segala tuntutan yang dibuat. Perkara ini semua orang tahu tetapi disebabkan tabiat kita yang gemar mengambil mudah dan suka bertangguh menyebabkan polisi menjadi 'lapsed'. Seperkara lagi, apabila polisi dah 'lapsed', walaupun kita sambung semula bayaran, waktu menunggu untuk polisi berkuatkuasa semula adalah 30 hari. Andaikata sesuatu berlaku antara waktu menunggu tersebut, besar kemungkinan tuntutan anda ditolak atau tidak diluluskan.

2. MANFAAT/RIDER TIADA DALAM JADUAL POLISI
Ramai yang beranggapan apabila mereka mempunyai polisi takaful dan dengar agen cakap "SEMUA COVER", mereka akan ingat segala musibah akan dicover oleh polisi yang mereka beli sedangkan mereka sendiri tidak pernah membaca dan membuat semakan terperinci serta memahami apa yang terkandung dalam polisi. Apabila berlaku musibah dan tidak dapat membuat tuntutan, client terus marah dan menuduh agen dan pengendali takaful sebagai penipu. Agen juga bertanggungjawab untuk memberi penerangan terperinci kepada client dan sebagai pemegang polisi, anda perlu memahami apa yang terkandung dalam jadual polisi anda. Sebagai contoh, kebanyakan polisi yang dimiliki orang ramai adalah jenis takaful hayat termasuk simpanan, elaun hospital dan penyakit kritikal. Apabila ditanya mengenai Medical Card, dengan penuh yakin mereka berkata "Saya Dah Ada", tetapi apabila diminta untuk menunjukkan Medical Card, mereka berkata "Semuanya ada dalam polisi". Untuk makluman anda polisi yang ada manfaat Medical Card, mesti disertakan dengan kad seperti ini :




Jadi, kesimpulannya, jika tiada manfaat dalam polisi, memang tak boleh nak claim/tuntut.

3. GAGAL MENGISTIHARKAN PENYAKIT SEDIA ADA

Kegagalan client mengistiharkan tentang penyakit yang sedia ada akan menyebabkan claim mereka ditolak oleh syarikat takaful. Sebagai contoh client pernah menjalani pembedahan akibat penyakit jantung, tetapi semasa membeli polisi beliau tidak mengistiharkan penyakit tersebut, akibatnya jika dia melakukan pembedahan akibat penyakit yang sama, pihak insuran/ takaful tidak akan membayar bil tersebut.

4. PERLINDUNGAN BELUM BERMULA

Setiap insuran/takaful mempunyai tempoh menunggu (waiting Period) , dimana sekiranya dalam tempoh menunggu ini client disahkan menghidap penyakit kritikal, client tidak akan dilindungi. Waiting period ini selalunya adalah 120 hari. Diantara penyakit yang dilindungi selepas tempoh 120 hari ini ialah hypertension, tumours, cancer dan juga cyst.

5. PENGGUNAAN MANFAAT/RIDER TELAH MELEBIHI HAD YANG DITETAPKAN

Sebagai contoh had tahunan bagi setiap polisi hospital & pembedahan adalah RM 50,000 dan had seumur hidup adalah RM 500,000. Sekiranya bil hospital client RM70,000, client terpaksa membayar RM 20,000 menggunakan duit sendiri, manakala syarikat insuran/takaful hanya membayar RM50,000 sahaja. Client juga perlu peka dengan co-insuran/co-takaful yang terpaksa ditanggung oleh client, dimana ada syarikat memerlukan client membayar 10% dari jumlah bil yang sebenar.


Renungan :-
Syarikat insurans terikat dengan Akta Insurans 1996 dan dan begitu juga dengan syarikat takaful dibawah akta 1984 yang mana dipantau oleh Bank Negara Malaysia. Jadi bukan mudah untuk syarikat insurans atau takaful tidak mahu membayar tuntutan anda.

Tiada ulasan: